Transkrip Temu Bual Bersama Murid Sekolah Rendah 12 Tahun
Pengekodan
A- Alif
S- Syakirah
S: Alif, tak sekolah ke hari ni?
A: tak, cuti
S: Cuti sebab apa?
A: Sebab Covid lah. Sekarang kan bahaya banyak orang
mati sebab tu cikgu suruh cuti
S: Aik, bukan baru je ke sekolah lepas tu dah cuti?
A: a’ah, sekolah kejap je lepas tu sekolah tutup. Tak
apa lah lagi pun seronok tak pergi sekolah
S: Orang pergi sekolah lah seronok, boleh jumpa
kawan-kawan. Ini duduk rumah bukan boleh buat apa pun
A: Eh taklah, duduk rumah lagi best boleh main game.
S: Game apa yang Alif main? Nak tengok boleh?
A: Ni haa, game dalam facebook ni
S: Alif selalu dekat rumah cikgu ada ajar pakai video
tak?
A: Ada je. Video call ramai-ramai.
S: Best tak Alif?
A: tak best pun, cikgu je cakap sorang-sorang.
S: Belajar subjek apa yang best?
A: Alif suka lukisan, tapi sekarang mana belajar dah.
Susah nak lukis-lukis
S: oh, Alif nak jadi pelukis ke bila besar nanti?
A: A’ah Alif nak lukis dekat dinding macam dekat
sekolah ada lukisan besar
S: Alif suka lukis apa?
A: saya suka lukis robot
S: Angkasa lepas ke macam dalam game?
A: a’ah. Lukis robot senang tapi nak lukis alien tu
yang susah
S: nanti Alif belajarlah dekat youtube. Alif ada phone
kan. Haa, tengok la situ banyak ada orang ajar lukis
A: Ada ke? Mana nak tengok
S: kejap, akak bukak dekat phone
A: akak tulis apa dekat situ
S: Akak tulis cara melukis alien
A: A’ah la akak, banyaknya
S: okey, balik nanti Alif tengok sendiri tau dekat
rumah, tapi jalan lupa belajar sebab belajar tu penting tau.
A: okay akak. Terima kasih
S: sama-sama
Teori Levinson (1983)
Prinsip Koperasi |
Maxim Kualiti |
Maxim Kuantiti |
Maxim Relevan |
Maxim Kesopnan |
Berdasarkan
kesimpulan, A menjawab soalan yang diajukan dan memahami setiap soalan yang
ditanya. Justeru, A memberi kerjasama sepanjang temu bual berlansung. |
Tak
best pun, cikgu je cakap sorang-sorang. – A menyatakan dengan jujur keadaan
tidak teruja dengan PDPR di rumah. Alif
suka lukisan, tapi sekarang mana belajar dah. Susah nak lukis-lukis – A menyatakan
dengan jujur bahawa minatnya terhadap lukisan sangat mendalam. |
Berdasarkan
perbualan keseluruhan, A hanya menjawab soalan tanpa menjelaskan maklumat
yang lebih mendalam. Contoh: S:
Alif, tak sekolah ke hari ni? A:
tak, cuti |
S:
oh, Alif nak jadi pelukis ke bila besar nanti? A:
A’ah Alif nak lukis dekat dinding macam dekat sekolah ada lukisan besar- A cuba
menyampikan maklumat bahawa minatnyanterhadap lukisan sangat mendalam |
S:
okey, balik nanti Alif tengok sendiri tau dekat rumah, tapi jalan lupa belajar
sebab belajar tu penting tau. A:
okay akak. Terima kasih Berdasarkan
contoh di atas, A mengucapkan terima kasih selepas belajar benda baharu
daripada S. Hal ini menunjukkan bahawa A sopan dalam percakapannya. |
Bibiliografi
Normaliza Abd
Rahim. (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi:Teori dan
Aplikasi.Terengganu:
Penerbit Universiti Malaysia Terengganu.
No comments:
Post a Comment