Teori Coulthard (1977)
Keluarga
Saya berasa puas hati
Menolong ibu bapa setiap hari
Bermula di pagi hari
Sehingga malam nanti
Ibu bapa yang disayangi
Saya tetap berhati-hati
Menjaga budi pekerti
Keluarga saya yang dicintai
Saya sayang ibu dan bapa
Abang, kakak, adik dan saudara
Mereka semua ada bersama
Semasa saya memerlukan mereka
1. Linguistik kontekstual
R2: Saya berasa puas hati
Menolong ibu bapa setiap hari
Bermula di pagi hari
Sehingga malam nanti
Berdasarkan lagu keluarga di atas, lagu ini berkisahkan tentang kehidupan
seorang kanak-kanak yang tinggal bersama ahli kelurganya. Antaranya, ahli
keluargnya ialah ibu, bapa, abang, kakak, adik dan sudara mara. Lagu yang
bertajuk keluarga ini bertemakan kekeluargaan. Hal ini demikian kerana, pengubal skrip lirik lagu ini
berceritakan tentang sikap seorang kanak-kanak yang mempunyai akhlak pekerti
serta menghormati kedua ibu bapanya. Bukan itu
sahaja, dia juga menghormati akan kesemua ahli keluarganya.
Linguistik kontekstual mengikut teori Coulthard (1977) menyatakan bidang
bahasa yang berinteraksi dengan disiplin-disiplin akademik yang lain. Berdasarkan dalam
lirik lagu keluarga, penulis menggunakan kata ganti nama “saya” sebagai
perhubungan antara satu ayat dengan ayat yang lain bagi menunjukkan perhubungan
antara linguistik kontekstual tersebut.
2. Fungsi bahasa
R2: Ibu bapa yang disayangi
Saya tetap berhati-hati
Menjaga budi pekerti
Keluarga saya yang dicintai
Menurut
Coulthard (1977), wacana diambil kira daripada fungsi bahasa dalam sesuatu
ujaran atau tulisan. Misalnya, dalam R2 “keluarga
saya yang dicintai” seperti yang dinyatakan dalam ayat tersebut dapat
dilihat tentang fungsi bahasa iaitu ingin meluahkan perasaan.
Dalam lirik lagu keluarga ini, pengubah lirik lagu ini ingin
berceritakan tentang seorang kanak-kanak yang sangat sayang akan keluarganya. Seperti dalam R3 di
atas “Keluarga saya yang dicintai” memperlihatkan seolah-olah
kanak-kanak ini ingin meluahkan perasaannya terhadap keluarga. Hal ini jelas apabila, kanak-kanak ini gembira dan sering
menghormati kedua ibu bapanya seperti dalam rangkap “menjaga budi pekerti”. Maka jelaslah bahawa, fungsi bahasa dalam lirik
lagu ini memberi makna kepada pendengar tentang diri kanak-kanak yang
diceritakan dalam lagu keluarga ini.
3. Konteks
R3: Saya sayang ibu dan bapa
Abang, kakak, adik dan saudara
Mereka semua ada bersama
Semasa saya memerlukan mereka
Menurut Coulthard (1977), wacana dapat dianalisis melalui
konteks. Misalnya, perkataan
“memerlukan”dalam R3 mempunyai plbagai konteks jika dianalisis dengan mendalam.
Pada pendapat saya, perkataan “memerlukan” dalam R3 membawa makna yang sangat
mendalam. Contohnya, memerlukan boleh
membawa makna keinginan untuk sentiasa bersama atau keinginan sesuatu benda
membuatkan perkataan “memerlukan” ini sangat bermakna. Dalam hal ini juga, penulis menggunakan ayat-ayat
yang ringkas supaya semua golongan masyarakat dapat memahami dengan lebih jelas
akan lirik lagu ini. Bukan itu sahaja, penulis
juga menjelaskan dengan mudah di mana kanak-kanak tersebut sangat sayang akan
keluarganya. Hal ini demikian kerana,
ayat “Saya sayang ibu dan bapa” telah jelas terbukti bahawa kanak-kanak
ini meluahkan rasa kasih sayangnya kepada ahli keluarganya.
Kesimpulannya, sesuatu wacana hanya dapat dianalisis melalui linguistik
konseptual, fungsi bahasa dan konteks mengikut teori yang diperkenalkan oleh
Coulthard (1977). Oleh itu, Coulthard (1977) mementingkan
pemahaman terhadap sesuatu ujaran atau tulisan dan boleh dianalisis dengan
baik.
Normaliza Abd
Rahim. (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi:Teori dan
Aplikasi.Terengganu:
Penerbit Universiti Malaysia Terengganu.
No comments:
Post a Comment