Teori Biling (2008)- Cerita sosial 3
[Individu]
Pengekodan:
C- Cerita
P- Perenggan
Pengekodan |
Teks |
Linguistik Nominal |
Norminal Etymologi |
Nominal Psikologi |
Antara-Teks Nominalization |
Dalam Masa-Teks Nominal |
Teks Kata Bidang |
C1P1 |
Di
dalam sebuah rumah kecil, tinggal seorang budak lelaki berumur 9 tahun. Dia sedang
tersenyum sambil memandang ke arah gambar di dinding. Budak lelaki itu
bernama Alim. Dia mempunyai seorang bapa, ibu, abang, kakak dan adik
perempuan. Merek keluarga yang penyayang. |
Penyayang
|
|
|
|
|
|
C1P2 |
Bapa
Alim bernama Ismail. Ibu Alim bernama Kamilah. Abang Alim bernama Imran.
Kakak Alim bernama Madinah. Adik perempuan Alim bernama Aisyah. |
|
bernama |
|
|
|
|
C1P3 |
“Saya
ada bapa. Saya ada ibu. Saya ada abang. Saya ada kakak. Saya ada adik
perempuan,” ujar Alim sambil menunjuk ke arah setiap gambar di dinding. |
|
|
Saya ada bapa. Saya ada ibu. Saya ada
abang. Saya ada kakak. Saya ada adik perempuan |
|
|
|
C1P4 |
Setiap
hari, adik beradik Alim akan menolong membuat kerja rumah. Alim juga menolong
ibu bapanya setiap hari. Alim akan mengutip mainan yang bertaburan di atas
lantai. Aisyah selalu lupa untuk mengemas permainan setelah bermain. Alim
pula akan sentiasa menyimpan semula permainan setelah bermain. Ibu dan bapa
akan berterima kasih kepada Alim. |
|
|
|
Permainan
|
|
|
C1P5 |
“Alim
anak yang rajin dan baik,” sebut ibu sambil memegang bahu Alim “Alim
suka tolong adik,” kata bapa sambil tersenyum. “Terima
kasih ibu. Terima kasih bapa,” jawab Alim, |
|
|
Alim
anak yang rajin dan baik
Alim
suka tolong adik
Terima
kasih ibu. Terima kasih bapa |
|
|
|
C1P6 |
Alim
belajar daripada Abang Imran dan Kak Madinah untuk menyapu sampah. Kak
Madinah akan menunjukkan cara memegang penyapu. Abang Imran pula akan
menolong Alim menunjukkan cara untuk menyapu sampah. Kadangkala, Alim gagal
untuk menyiapkan kerja itu. Alim akan tinggalkan penyapu du tengah-tengah
rumah. Ibu akan memanggil semula Alim dan memujuk Alim untuk menyiapkan
kerja. Alim tersenyum. |
Penyapu
|
|
|
penyapu |
|
|
C1P7 |
“Alim,
mari ibu tolong!,” seru ibu dari dapur. Ibu terus berjalan kea rah Alim. Alim
resah dan berjalan ke hulu dank e hilir. |
|
|
Alim, mari ibu tolong |
|
|
|
C1P8 |
“Saya
tak mahu buat, ibu,” kata Alim sambil menggaru-garu kepalanya. |
|
|
Saya tak mahu buat, ibu |
|
|
|
C1P9 |
Ibu
memegang tangan Alim lalu diusapnya. Alim terdiam seketika. Alim memandang ke
arah ibu dan tersenyum. |
|
|
Ibu memegang tangan Alim lalu diusapnya |
|
|
|
C1P10 |
“Anak
ibu baik. Anak ibu rajin. Mari ibu tolong!,” kata ibu sambil mengambil
penyapu dan memegang batang penyapu bersama Alim.” Begini, perlahan-lahan
ya,!” bisik ibu perlahan. |
|
|
Anak ibu baik. Anak ibu rajin. Mari ibu
tolong |
|
|
|
C1P11 |
Alim
tersengih dan cuba menyapu sampah. Akhirnya, dia Berjaya menghabiskan
kerjanya. |
|
|
|
|
|
|
C1P12 |
Setiap
hari, Alim cuba memahami kerja seharian di rumah. Alim belajar untuk bersabar
dan rajin bekerja. Alim belajar untuk menolong abang dan kakak. Alim belajar
untuk menolong abang dan kakak. Alim belajar untuk menolong adik perempuan di
rumah. |
|
|
|
|
|
|
C1P13 |
“Saya
sayang keluarga saya,” ujar Alim kepada ahli keluarga yang lain. “Saya
rindu keluarga saya setiap hari,” sebut Alim sambil tersenyum. |
|
|
Saya
sayang keluarga saya,” ujar Alim kepada ahli keluarga yang lain.
Saya
rindu keluarga saya setiap hari |
|
|
|
C1P14 |
“Kami
sayang dan rindu Alim,” kata ahli keluarga yang lain serentak. Mereka semua
ketawa. |
|
|
Kami
sayang dan rindu Alim |
|
|
|
C1P15 |
Alim
tersenyum. Alim tahu bahawa keluarga adalah penting. Alim tahu keluarga akan
sentiasa menolong antara satu sama lain. |
|
|
|
|
|
|
Bibiliografi
Normaliza Abd
Rahim. (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi:Teori dan
Aplikasi.Terengganu: Penerbit Universiti Malaysia Terengganu.
No comments:
Post a Comment