Monday, July 5, 2021

BBM5407Dua2021: Teori Biling 2008 (Keluarga Saya)

Teori Biling (2008)- Cerita sosial 3 [Individu]

Pengekodan:

C- Cerita

P- Perenggan

 

Pengekodan

Teks

Linguistik Nominal

Norminal Etymologi

Nominal Psikologi

Antara-Teks Nominalization

Dalam Masa-Teks Nominal

Teks Kata Bidang

C1P1

Di dalam sebuah rumah kecil, tinggal seorang budak lelaki berumur 9 tahun. Dia sedang tersenyum sambil memandang ke arah gambar di dinding. Budak lelaki itu bernama Alim. Dia mempunyai seorang bapa, ibu, abang, kakak dan adik perempuan. Merek keluarga yang penyayang.

Penyayang

 

 

 

 

 

C1P2

Bapa Alim bernama Ismail. Ibu Alim bernama Kamilah. Abang Alim bernama Imran. Kakak Alim bernama Madinah. Adik perempuan Alim bernama Aisyah.

 

bernama

 

 

 

 

C1P3

“Saya ada bapa. Saya ada ibu. Saya ada abang. Saya ada kakak. Saya ada adik perempuan,” ujar Alim sambil menunjuk ke arah setiap gambar di dinding.

 

 

Saya ada bapa. Saya ada ibu. Saya ada abang. Saya ada kakak. Saya ada adik perempuan

 

 

 

C1P4

Setiap hari, adik beradik Alim akan menolong membuat kerja rumah. Alim juga menolong ibu bapanya setiap hari. Alim akan mengutip mainan yang bertaburan di atas lantai. Aisyah selalu lupa untuk mengemas permainan setelah bermain. Alim pula akan sentiasa menyimpan semula permainan setelah bermain. Ibu dan bapa akan berterima kasih kepada Alim.

 

 

 

Permainan

 

 

C1P5

“Alim anak yang rajin dan baik,” sebut ibu sambil memegang bahu Alim

“Alim suka tolong adik,” kata bapa sambil tersenyum.

“Terima kasih ibu. Terima kasih bapa,” jawab Alim,

 

 

Alim anak yang rajin dan baik

 

Alim suka tolong adik

 

Terima kasih ibu. Terima kasih bapa

 

 

 

C1P6

Alim belajar daripada Abang Imran dan Kak Madinah untuk menyapu sampah. Kak Madinah akan menunjukkan cara memegang penyapu. Abang Imran pula akan menolong Alim menunjukkan cara untuk menyapu sampah. Kadangkala, Alim gagal untuk menyiapkan kerja itu. Alim akan tinggalkan penyapu du tengah-tengah rumah. Ibu akan memanggil semula Alim dan memujuk Alim untuk menyiapkan kerja. Alim tersenyum.

Penyapu

 

 

penyapu

 

 

C1P7

“Alim, mari ibu tolong!,” seru ibu dari dapur. Ibu terus berjalan kea rah Alim. Alim resah dan berjalan ke hulu dank e hilir.

 

 

Alim, mari ibu tolong

 

 

 

C1P8

“Saya tak mahu buat, ibu,” kata Alim sambil menggaru-garu kepalanya.

 

 

Saya tak mahu buat, ibu

 

 

 

C1P9

Ibu memegang tangan Alim lalu diusapnya. Alim terdiam seketika. Alim memandang ke arah ibu dan tersenyum.

 

 

Ibu memegang tangan Alim lalu diusapnya

 

 

 

C1P10

“Anak ibu baik. Anak ibu rajin. Mari ibu tolong!,” kata ibu sambil mengambil penyapu dan memegang batang penyapu bersama Alim.” Begini, perlahan-lahan ya,!” bisik ibu perlahan.

 

 

Anak ibu baik. Anak ibu rajin. Mari ibu tolong

 

 

 

C1P11

Alim tersengih dan cuba menyapu sampah. Akhirnya, dia Berjaya menghabiskan kerjanya.

 

 

 

 

 

 

C1P12

Setiap hari, Alim cuba memahami kerja seharian di rumah. Alim belajar untuk bersabar dan rajin bekerja. Alim belajar untuk menolong abang dan kakak. Alim belajar untuk menolong abang dan kakak. Alim belajar untuk menolong adik perempuan di rumah.

 

 

 

 

 

 

C1P13

“Saya sayang keluarga saya,” ujar Alim kepada ahli keluarga yang lain.

“Saya rindu keluarga saya setiap hari,” sebut Alim sambil tersenyum.

 

 

Saya sayang keluarga saya,” ujar Alim kepada ahli keluarga yang lain.

 

Saya rindu keluarga saya setiap hari

 

 

 

C1P14

“Kami sayang dan rindu Alim,” kata ahli keluarga yang lain serentak. Mereka semua ketawa.

 

 

Kami sayang dan rindu Alim

 

 

 

C1P15

Alim tersenyum. Alim tahu bahawa keluarga adalah penting. Alim tahu keluarga akan sentiasa menolong antara satu sama lain.

 

 

 

 

 

 

 

Bibiliografi

Normaliza Abd Rahim. (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi:Teori dan 

Aplikasi.Terengganu: Penerbit Universiti Malaysia Terengganu. 

No comments:

Post a Comment