Monday, September 16, 2019

BBM3410Satu2019: DIRI

Assalamualaikum w.bt.

Nama saya Siti Nursyakirah Binti Saharudin berumur 23 tahun. Saya berasal dari Kuala Lumpur dan menetap di Puchong, Selangor. Saya merupakan anak tunggal perempuan dalam keluarga dengan mempunyai 4 orang adik beradik. Saya merupakan anak ketiga dalam keluarga saya.

Saya juga seorang belajar yang menuntut pengajian di Universiti Putra Malaysia dalam jurusan Bachelor Sastera (Bahasa dan Lingusitik Melayu). Tahun ini merupakan tahun akhir bagi pengajian saya dalam Ijazah Sarjana Muda. Lengkap pengajian saya selama 3 setengah tahun di UPM dengan ilmu yang dibekalkan untuk bawa bersama dalam bidang pekerjaan kelak. Saya berbangga sebagai bangsa Melayu, saya dapat mendalami bahasa ibunda saya dengan lebih mendalam. Justeru, saya ingin menarik minat masyarakat diluar sana agar mendalami ilmu bahasa Melayu kerana bahasa ini mempunyai nilai estetika dan seni yang tersendiri.

Di samping bahasa, saya juga telah didedahkan dengan subjek yang diberi nama Multimedia dalam Bahasa. Subjek ini memperkenalkan bukan sahaja menfokuskan kepada elemen mendengar, melihat, membaca, menulis dan bertutur malah subjek ini juga meningkatkan kemahiran dalam penulisan dengan menggunakan media massa dan juga media elektronik seiring dengan pembangunan teknolongi masa kini. Bahasa Melayu bukan terpinggir tetapi bahasa ini mampu untuk diangkat serta memartabatkan bangsa Melayu ini.

Akhir kata, saya ingin mengajak masyarakat diluar sana yang meminati bidang bahasa, teruskan perjuangan dalam bidang bahasa ini agar bahasa yang kita tuturkan dan juga bahasa bangsa kita ini dapat diperluasakan seperti bahasa-bahasa lain yang ada di dunia.


Terima kasih kerana membaca.



No comments:

Post a Comment