Monday, October 7, 2019

BBM3410Satu2019: Ulasan Bab 6 Blog Di Dalam Kelas Bahasa


Ulasan blog
            Definisi blog menurut  Normaliza Abd Rahim(2014) merupakan satu medium perbincangan bertulis sama ada dalam bentuk formal atau tidak formal. Ia boleh juga boleh digunakan untuk kegunaan peribadi sebagai jurnal atau diari dan juga boleh digunakan untuk tujuan perniagaan dalam mempromosikan dan memperiklankan produk. Blog juga bermula atas talian pada tahun 1991 dalam World Wide Web sebagai mod untuk berkongsi maklumat. Blog mempunyai tiga ciri utama iaitu mengandungi pautan ke area yang lain dalam web, mempunyai komen pada pautan, interaktif serta saling berkait. Blog merupakan medium dialog di antara penulis blog dan pembaca, pembaca dengan pembaca yang lain dan penulis blog dengan penulis blog yang lain serta pembacanya.
            Blog adalah laman web yang mesra pengguna di mana ia senang diuruskan dan sentiasa dikemaskini oleh pentadbirnya. Sebagai salah satu rangkaian sosial dan medium komunikasi, blog membolehkan pengguna untuk berinteraksi dengan penulis blog yang lain (Li & Chignell, 2010). Pelajar universiti akan menggunakan blog dengan menulis diari atau jurnal dalam bahasa yang dipilih. Oleh itu, menulis blog adalah salah satu aktiviti yang berguna bukan sahaja untuk meningkatkan keyakinan dalam menulis tetapi juga sebagai motivasi untuk mereka belajar menulis dengan kreatif. Pelajar akan berasa selesa untuk menulis menggunakan blog memandangkan ia boleh dibuat secara peribadi dengan hanya mempunyai pembaca yang dijemput sahaja untuk membaca pos. Tambahan lagi, blog juga boleh dikongsi dengan yang lain dengan cara meninggalkan komen untuk dibaca oleh pembaca, seterusnya membolehkan mereka menulis berkaitan pos.
            Dalam buku Eh!!! Media Sosial berdasarkan Nowson (2006), blog merupakan laman web yang dikemas kini mengikut susunan kronoligi manakala bahasa yang digunakan juga tidak formal dan kurang terhad. Kenyataan ini disokong oelh Levy (2009), yang menyatakan blog meningkatkan keykinan diri, kreativiti, pemilikan dan membangunkan komuniti melalui penulisan tidak formal. McLeod (2001) telah menyatakan bahawa blog membantu pelajar atau individual menerokai dan mengasimilasikan idea, mencipta pautan di antara kebiasaan dan tidak kebiasaan, bersedia untuk memikirkan kemungkinan dan memahami sesuatu perkara terebih dahulu sebelum menjelaskan kepada orang lain.
            Normaliza Abd Rahim (2014) telah menyenarikan 10 cara penulisan blog dengan baik. Antaranya yang pertama adalah tajuk yang menarik yang boleh menarik perhatian pembaca. Kedua, cerita menarik yang dapat menarik hati pembaca. Ketiga, memasukkan ayat yang humor dan berbentuk jenaka untuk membuatkannya lebih menarik. Keempat, memastikan terdapat hujah terbaik untuk menghuraikan penulisan anda. Kelima, kaitkan penulisan anda dengan berita terkini. Keenam, gunakan perkataan dan struktur ayat yang ringkas. Ketujuh, dapat dibaca dan difahami. Kelapan, dapat berkomunikasi dengan pembaca. Kesembilan, masukkan moral dan nilai estetika dalam penulisan anda dan yang terakhir, berilmu untuk penulisan pendidikan.
            Kesimpulannya, menulis blog meningkatkan motivasi dan keyakinan untuk menulis. Blog juga membantu pengajar untuk mengambil kira kesusasteraan, bahasa dan pembelajaran tekbologi untuk berlaku dalam masa yang sama. Diharapkan kajian masa hadapan akan menumpukan kepada teknologi yang lain bagi meningkatkan gaya penulisan dalam bahasa kedua.


No comments:

Post a Comment